Eureka!Day leerling - eurekacup

Eureka!Day

Deze pagina wordt regelmatig geüpdatet i.v.m. het digitale alternatief voor de Eureka!Day: Eureka!Cup on Tour

Door het coronavirus kan de Eureka!Day dit jaar niet fysiek plaatsvinden en zal de afsluiting van de Eureka!Cup in een digitale vorm worden georganiseerd; de Eureka!Cup on Tour.

Registreren

6 mei 2020

In verband met de meivakantie is de inschrijftermijn voor Eureka!Cup on Tour verlengd. Je kunt je team inschrijven en je videopresentatie en logboek insturen tot en met maandag 18 mei.

2 april 2020

Wat verwachten we van de deelnemende teams

  1. Jullie maken een videopresentatie van maximaal 5 minuten, bij voorkeur in MP4 formaat.
    • Film jullie presentatie en zorg dat iedereen een rol heeft.
      • Het is mooi als jullie zelf in beeld komen. Als dat in het kader van de AVG niet mogelijk is, is dat geen probleem.
        De videopresentatie kan online worden gepubliceerd.
      • Het is daarvoor niet nodig om bij elkaar te komen: elk teamlid kan een deel opnemen en dan monteer je het tot een geheel.
      • Houd rekening met de richtlijnen van het RIVM! Wees creatief!
    • Zorg voor zeer duidelijke bewegende beelden van jullie product.
      • Hebben jullie het product nog niet gemaakt of niet af, dan kan een teamlid dit alsnog thuis maken.
      • Als dit niet lukt, mag je het ontwerp van het product digitaal in beeld brengen, bv. met foto’s van schetsen of screenshots van het ontwerp in een digitaal ontwerpprogramma.
      • Uiteraard houden de juryleden rekening met deze omstandigheden.
  2. Jullie maken een logboek in PDF-formaat met de volgende indeling:
    • Pagina 1: factsheet, met de volgende informatie:
      teamnaam en teamnummer, een foto van jullie team, een foto van jullie product, een tekst van maximaal 100 woorden over jullie product, een tekst van maximaal 100 woorden over het proces.
    • Pagina 2: een duidelijke leesbare foto van de poster van het leerproces. Als jullie deze poster nog niet gemaakt hadden, mogen jullie dit ook anders vormgeven.
    • Pagina 3 en 4: maximaal 4 foto’s van jullie product.
    • Overige pagina’s: het logboek zoals jullie dat zelf al bijgehouden hebben tijdens het werken aan Eureka!Cup.
  3. Registreer jullie team op het Eureka!Cup on tour platform en upload de videopresentatie en het logboek.

Heb je je als school al eerder geregistreerd voor deelname aan de Eureka!Cup of Eureka!Day dan vragen we je om deze registratie te vernieuwen op het platform.

Registreren is mogelijk vanaf 6 april t/m 12 mei.

Er zijn geen kosten verbonden aan de Eureka!Cup on tour.

Hoe vindt de beoordeling plaats

  • Tussen 13 en 20 mei gaan juryleden (medewerkers van de opdrachtgevers, de auteurs van de opdrachten en andere juryleden) de opdrachten beoordelen. Na deze periode ontvangt elk team feedback over hun inzending.
  • De 5 beste teams per opdracht krijgen de mogelijkheid een videogesprek te voeren met enkele medewerkers van de opdrachtgever. De medewerkers kunnen dan vragen stellen, de leerlingen kunnen hun inzending extra toelichten en zelf ook vragen stellen. Hiervoor nemen we op 26 mei contact op met de begeleider. We spreken dan een datum en tijd af voor het videogesprek van ongeveer een half uur. De mogelijke data zijn 27, 28, 29 mei of 2 of 3 juni.
  • Vervolgens beslissen de medewerkers per opdrachtgever welk team de Eureka!Cup wint. De bekendmaking van de prijswinnaars wordt uitgezonden tijdens een digitale prijsuitreiking, waar iedereen naar kan kijken (live of later via video-opname).

————————————————

18 maart 2020

Belangrijk nieuws m.b.t. Eureka!Day 2020

Nu heel Nederland en de rest van de wereld druk in de weer zijn om het coronavirus te bestrijden, hebben wij het moeilijke besluit moeten nemen om de Eureka!Day op zaterdag 18 april af te gelasten. De veiligheid van de kinderen en de wereld om ons heen staat hierbij voorop. We stellen het evenement niet uit, maar gaan voor een andere vorm. Hierover zijn de opdrachtgevers al ingelicht en met hen werken we samen aan een goed alternatief.

Natuurlijk vinden wij het heel erg belangrijk dat wij, als STP, wel aan onze missie gehoor geven en daarom gaan wij ervoor zorgen dat de leerlingen die zo hard gewerkt hebben aan het project, dit ook kunnen laten beoordelen. Dit jaar zijn zo’n 15.000 leerlingen in teams aan het werk geweest. Het is echter onmogelijk om alle projecten te beoordelen. Daarom hebben wij het volgende bedacht:

Iedere klas kiest zijn beste team (bestaande uit 4 of 5 leerlingen) en product. Dit team vertegenwoordigt de klas en maakt een videopresentatie. Daarnaast wordt er een digitaal logboek, aangevuld met foto’s, gemaakt. De videopresentatie en het logboek worden geüpload naar een door STP gemaakt platform. Nu de scholen dicht zijn kost dit natuurlijk wel wat improvisatie, maar we weten ook dat leerlingen daar veel beter in zijn dan volwassenen… Dus leerlingen: gebruik je creativiteit en maak er wat moois van!

De deadline voor de inzending van de videopresentatie en digitaal logboek is 12 mei. Er is dus nog tijd om dit in orde te maken. Zodra we de links van het platform hiervoor gereed hebben, zetten we dit bovenaan deze pagina. Kom hier dus regelmatig terug!

Uiteindelijk kiezen we per opdrachtgever de 5 beste teams die we uitnodigen om naar de bedrijfsfinale van de opdrachtgever te komen. Dit is een mooi moment om ook beter kennis te maken met de opdrachtgever!

Deze bedrijfsfinales worden per opdrachtgever afzonderlijk georganiseerd in één dagdeel in de periode van 25 mei t/m 12 juni. De data komen op deze pagina te staan zodra deze bekend zijn. De vijf finaleteams maken kans op een mooie geldprijs en er wordt gezorgd voor een passende reiskostenvergoeding. Let wel: mochten de ontwikkelingen rondom het coronavirus ons dwingen om ook dit onderdeel online te gaan doen, dan zullen we dat ook zeker verzorgen!

Kortom: grijp je kans om ook jouw klas te laten strijden voor een mooie plaats op de bedrijfsfinale  Eureka!Cup on Tour

 

Wist je dat je zelf een vulkaanuitbarsting kunt maken?