Opdrachten - eurekacup

Opdrachten Eureka!Cup 2017-2018

Vijf toonaangevende bedrijven en overheidsinstellingen dagen je uit! Help jij deze bedrijven om de volgende innovatieve stap te zetten binnen hun eigen vakgebied?

 

Leerjaar 1 – Rabobank – Banking for Food

In 2050 zijn er negen miljard mensen op aarde. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hier genoeg voedsel voor kan worden geproduceerd én geleverd? Hiervoor heeft de Rabobank het project ‘Banking for Food’ gelanceerd dat het verbeteren van de efficiëntie in de voedsel- en landbouwketen centraal stelt. De leerlingen ontwikkelen een mobiele app die het inzicht in deze keten toegankelijk moet maken voor de consument in de supermarkt. De focus ligt hierbij op rundvleesproducten. Naast het land van oorsprong wordt er ook meegenomen hoe de internationale import en export verloopt en wat er op financieel gebied allemaal gedurende de keten gebeurd.

Leerjaar 1 – Platform WOW – Snelle doorstroming

Nederland is druk en we staan steeds vaker en langer in de file. Platform WOW is op zoek naar technici die technologie, bereikbaarheid en leefbaarheid met elkaar kunnen verbinden en Nederland nog een stukje aangenamer kunnen maken! In deze opdracht onderzoeken de leerlingen hoe files ontstaan en zoeken ze een oplossing om het verkeer zo snel en efficiënt mogelijk te laten doorstromen.

 

Leerjaar 2 – Kuijpers – Helder overzicht

Ooit een operatiekamer gezien? Het zit er bomvol met installaties zoals luchtventilering en elektra. Bij het aanleggen en onderhouden van deze installaties zijn meestal meerdere installatiebedrijven betrokken. Vaak mist er één duidelijk overzicht waar alle installaties nu precies in de ruimte geplaatst zijn. Installatiebedrijf Kuijpers daagt de leerlingen uit om hier iets slims voor te verzinnen, zodat aanleg en onderhoud kinderspel wordt!

Leerjaar 2 – Platform WOW – Energiek water

Klimaatverandering heeft een steeds grotere invloed op het waterhuishouden in Nederland. Projecten zoals ‘Ruimte voor de rivier’ en ‘Rotterdam climate initiative’ worden bedacht om de hevige regenbuien en overstromingen van de toekomst aan te kunnen. In deze uitdagingen komen veel problemen, maar ook kansen aan het licht. Een voorbeeld van zo’n kans is het opwekken van energie uit water. In deze opdracht duiken de leerlingen de wereld van water en techniek in en kijken hoe klimaatverandering gebruikt kan worden om energie op te wekken uit water.

Leerjaar 3 – Politie – Slimme communicatie

Weleens de Politie criminelen op heterdaad zien betrappen? Tegenwoordig is het steeds lastiger voor de Politie om criminelen op te sporen vanwege alle moderne technieken, zoals sensoren, mobiele telefoons, gps-signalen. De Politie zou hier graag de criminelen ongestoord willen observeren en vraagt hier voor de hulp van de leerlingen. Ga jij de uitdaging aan?

Leerjaar 3 – Defensie – Onderzeeër van de toekomst

Vrijwel onzichtbaar kunnen ze overal ter wereld komen, maar hoe ziet de onderzeeër van de toekomst eruit? Welke innovaties zijn er mogelijk? Hoe kan het comfort voor de bemanning worden verbeterd en hoe kan Defensie haar internationale concurrentiepositie verstevigen? De leerlingen komen met een innovatieve, duurzame en robuuste oplossing voor deze ‘onderzeeër 2.0’. De prototypes hiervan zullen op de finaledag worden getest in een echte waterdruktank van de Koninklijke Marine.

Wist je dat je zelf een vulkaanuitbarsting kunt maken?