Lesmateriaal

Tijdens de Eureka!Cup werken leerlingen aan opdrachten, het lesmateriaal is beschikbaar als Digiles en als PDF.

DIGILES
De digiles bevat de opdracht met beeldmateriaal, video's en links naar handige pagina's. Daarnaast vind je hier ook de stappen van de ontwerpcyclus. 

PDF
De pdf bevat de opdracht met een selectie van het beeldmateriaal. Dit document kun je direct downloaden en kopiëren als papieren naslagwerk voor je leerlingen.

Let opWijzigingen in het lesmateriaal worden alleen doorgevoerd in de digiles.

Live webinar

Wil je meer weten over de opdrachten van Eureka!Cup?

In november hebben we webinars per opdracht georganiseerd, waarin we de opdrachtgevers spraken over de opdrachten. Een verslag van elke webinar met een link naar de opname vind je bij "Opdrachten" op deze pagina.

Opdrachten

Leerjaar 1

Energieke toetjes

Heb je er ooit over nagedacht hoeveel energie het produceren van een toetje kost? Bij deze opdracht gaan jullie een voedingsmiddelenbedrijf verduurzamen door een installatieplan op te stellen voor het uitwisselen van restenergie met de directe omgeving.

  • Digiles

    Registreer je voor toegang
  • PDF voor docenten

    Download PDF
  • Juryformulier

    Download PDF
  • Webinar verslag

    Download PDF
  • De drone die Nederland beschermt

    De natuur en het water hebben een grote invloed op stormvloedkeringen en zullen deze langzaam aantasten. Bij deze opdracht ga je een drone ontwerpen voor boven én onder water die data verzamelt over de invloed van het water en de natuur op de stormvloedkeringen.

  • Digiles

    Registreer je voor toegang
  • PDF voor docenten

    Download PDF
  • Juryformulier

    Download PDF
  • Webinar verslag

    Download PDF
  • Leerjaar 2

    Navigeren zonder satellieten

    Tijdens missies van Defensie is het van belang dat militairen te allen tijde weten waar ze zich bevinden. Helaas is GPS op basis van satellieten niet altijd beschikbaar. Aan jullie de taak om een systeem te ontwerpen waarmee je zonder satellieten toch kunt navigeren.

  • Digiles

    Registreer je voor toegang
  • PDF voor docenten

    Download PDF
  • Juryformulier

    Download PDF
  • Webinar verslag

    Download PDF
  • De drone die Nederland beschermt

    De natuur en het water hebben een grote invloed op stormvloedkeringen en zullen deze langzaam aantasten. Bij deze opdracht ga je een drone ontwerpen voor boven én onder water die data verzamelt over de invloed van het water en de natuur op de stormvloedkeringen.

  • Digiles

    Registreer je voor toegang
  • PDF voor docenten

    Download PDF
  • Juryformulier

    Download PDF
  • Webinar verslag

    Download PDF
  • Leerjaar 3

    Strijd tegen online pesten

    Steeds meer jongeren worden op internet slachtoffer van online pesten. Online pesten kan leiden tot strafbare feiten. Jullie gaan een online campagne ontwikkelen om jongeren beter te informeren en hun bewustzijn over de gevaren van online pesten te vergroten.

  • Digiles

    Registreer je voor toegang
  • PDF voor docenten

    Download PDF
  • Juryformulier

    Download PDF
  • Webinar verslag

    Download PDF
  • Installeren door weer en wind

    Door klimaatverandering krijgen steden en dorpen te maken met extreme hoeveelheden regen. Jullie gaan een slimme mix van herinrichting en een technische installatie ontwerpen voor het afvoeren en opslaan van water in de openbare ruimte.

  • Digiles

    Registreer je voor toegang
  • PDF voor docenten

    Download PDF
  • Juryformulier

    Download PDF
  • Webinar verslag

    Download PDF
  • Archief lesmateriaal

    In de loop der jaren is er een diversiteit aan opdrachten ontwikkeld voor de Eureka!Cup. Deze opdrachten behouden hun waarde en kunnen in het onderwijs toegepast worden. Hieronder vind je de opdrachten van voorgaande seizoenen, ze zijn vrij downloadbaar. 

    Zoek je een opdracht rondom een bepaald thema of binnen een bepaalde bedrijfstak, mail ons gerust en wij kijken of we een geschikte opdracht beschikbaar hebben.

    Stichting Techniekpromotie
    We maken ons sterk om wetenschap & technologie te integreren in het leven van kinderen en jongeren van 4 t/m 18 jaar. We willen hen de kans geven een positieve attitude voor wetenschap & technologie te ontwikkelen en het eigen talent op dit gebied te ontdekken.